Joachim Stade – stavitel chórových varhan pro strahovskou
baziliku
Můžete se krátce představit?
Jmenuji se Joachim Stade, narodil jsem se v roce 1961 ve Waltershausenu v Durynsku. Moje láska k varhanám vzrostla během posledních let školní docházky. Velký podíl na tom měla moje matka, která příležitostně hrála na místní slavné varhany T. H. Trosta, a můj učitel houslí, který byl varhaníkem na plný úvazek. Po ukončení školy jsem se vyučil varhanářem u firmy R. Böhm v Gotě. Když se ukázalo, že tato firma asi nebude dále pokračovat v činnosti, založil jsem v roce 1991 spolu s dalšími třemi zaměstnanci této firmy novou dílnu, zpočátku ve vlastním domě ve Waltershausenu. Po několika změnách (v roce 1996 se dílna přestěhovala do Fabrikstrasse a stala se společností s ručením omezeným, v roce 1997 jsem složil mistrovskou zkoušku) vedu nyní firmu rovnocenně se Stephanem Krausem, který se vyučil řemeslu u firmy Sauer ve Frankfurtu nad Odrou a je také jedním ze zakladatelů firmy.
Proč jste se stal varhanářem – co vás na varhanách po celý život fascinovalo?
Už od mládí mě fascinovala složitost a rozmanitost varhan. Po zkušenostech se starými varhanami mě začalo přitahovat hledání tajemství jejich oduševnělého zvuku. Vždy je pro mě důležitá souhra vnitřní a vnější estetiky s technickým systémem a intonací, která z varhan dělá ucelené umělecké dílo.
Jak byste popsal svou firmu?
Jsme středně velká varhanářská dílna a specializujeme se na restaurování cenných historických varhan a stavbu nových píšťalových varhan. Velmi nás inspiruje bohatá tradice nástrojů z 18. a počátku 19. století v našem regionu. Důležitá je pro nás dobrá týmová práce; každý by měl mít možnost přispět svými jedinečnými dovednostmi a realizovat svůj vlastní potenciál.
Které varhany pro vás byly ve vaší profesní kariéře nejzajímavější?
Většinou varhany z období baroka a raného romantismu. V první řadě jsou to stále slavné varhany Heinricha Gottfrieda Trosta ve Waltershausenu, které mě inspirují. Dále pak nástroje Zachariase Hildebrandta, Joachima Wagnera, Friedricha Ladegasta a jihoněmeckých mistrů, jako byl Joseph Gabler.

Který projekt byl pro vás největší výzvou?
I zde je třeba (kromě mnoha jiných projektů) na prvním místě zmínit varhany Trost v mém rodném městě, které mě zaměstnávaly po mnoho let. Vzrušující byla rekonstrukce varhan v Gräfenrodě, které v roce 1730 navrhl mladý Johann Peter Kellner podle vlastních představ. Právě jeho úzké spojení s Johannem Sebastianem Bachem, jehož mnohé varhanní skladby se dochovaly jen díky Kellnerovi, ho činí tak významným a zajímavým. Při navrhování svých varhan se zjevně inspiroval Trostovými varhanami.
Zcela jinou výzvou byla nová stavba varhan památníku Franze Liszta ve Výmaru. Ty byly inspirovány zvukovým světem tohoto slavného skladatele a zároveň musely splňovat všechny požadavky na moderní koncertní varhany, neboť byly objednány stejnojmennou hudební akademií pro výuku varhaníků.
Jaké dovednosti potřebuje stavitel varhan?
Především musí být všestranný, zručný, samostatný, s dobrou představivostí a smyslem pro zvuk. Základem je klasické truhlářské řemeslo, k tomu zcela speciální požadavky na stavbu kovových píšťal, zvládnutí výroby mechanických, pneumatických a elektrických konstrukcí a v neposlední řadě také zvukový design a k němu potřebné techniky. Kromě znalostí statiky vyžaduje stavba smysl pro styl a architektonické dovednosti. Dále je pro konstrukci varhan nezbytná základní znalost hudebních požadavků, hudebních a varhanářských stylů.
Jak pokračují práce na projektu obnovy chórových varhan pro Strahov?
Práce postupují rychle, píšťaly jsou z velké části hotové. Doufáme, že se nám podaří dodržet harmonogram, ale v této fázi je ještě mnoho nejasností. Stavba varhan je vždy dobrodružstvím a skutečnou výzvou. Nejedná se o sériovou výrobu.
Je pro vás tento projekt něčím výjimečný?
Ano, rozhodně. Je pro nás ctí, že můžeme vyrobit varhany pro tak prestižní místo. Je to také naše první zakázka v České republice!
Nabídnete nám nějaký vtipný osobní zážitek v souvislosti s varhanářskou praxí?
Když jsme začali restaurovat historické varhany v souladu s pravidly památkové péče, zdaleka to nebyla běžná praxe. Staré varhany se modernizovaly moderními materiály a konstrukcemi, ne-li nahrazovaly novými. Jeden starší kolega naše nadšení komentoval slovy: „… ale to bys musel nosit barokní boty s přezkami a jezdit s koněm a povozem“. Dnes jsou tyto varhany z minulých století vysoce ceněny jako svědci rozkvětu tohoto nástroje a jsou nepostradatelné pro autentické provozování hudby své doby.
Co byste rád vzkázal všem podporovatelům a sponzorům našeho projektu?
V dnešní rychle se měnící době jsou nové varhany jednou z mála věcí, které jsou určeny k tomu, aby dlouho vydržely. První restaurování je často na řadě až po zhruba 100 letech. Stáří varhan klasické konstrukce bylo téměř vždy omezeno pouze soudobými požadavky na přestavbu nebo válkami a požáry; nejstarší nástroje (nebo jejich části) přežily půl tisíciletí! Varhany jsou zvukovou duší interiéru kostela a dotýkají se srdcí posluchačů. Podpořit takový projekt je jistě záslužná iniciativa.
Bližší informace o varhanní dílně Waltershausen naleznete zde. Spolupráci představujeme v plánu obnovy nebo v článku z řemeslné dílny.
Fotografie: J. Stade u slavných Trostových varhan ve Waltershausen, restaurovány 1994 – 1998 firmou Waltershausen. Vice zde.